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SUMMARY OF MY ARTISTIC INVESTIGATION & RESEARCH

Léa Canu Ginoux- compagnie PRESENToINSTANT- 2013

PARCOURS : d'où je viens, où je suis, où je vais.

Originaire de Marseille, ville portuaire et cosmopolite, c'est la vue sur l'horizon, son infinité et son appel au voyage, l'inconnu, l'autre qui guident mes intentions et mes actes.
Jeune fille aux rêves dansant, j'entame ma formation en danse auprès de Geneviève Sorin et de Christine Fricker. Suite à ces rencontres, je décide de m'engager totalement dans ma passion pour la danse. J'intègre la formation professionnelle du Centre de Développement chorégraphique de Toulouse, puis je travaille avec des compagnies de danse contemporaine. De 2007 à 2012, je m'expatrie en Hollande,  à l'école d'Arts Internationale d'ArtEZ, à l'académie de danse, j'y obtiens une licence danse en spécialisation chorégraphique.
En Hollande, je travaille comme danseuse-interprète pour la Maison de la Danse (Station Zuid/ Tilburg) et pour la cie. PØST à Dansmakers production (Amsterdam); je co-initie une plateforme de rencontre artistique entre les publics et les artistes sous la forme d'ateliers-laboratoire nommés « LABscape barefoot experiments » (Arnhem). Je collaborare avec d'autres jeunes chorégraphes sur des pièces chorégraphiques éclectiques, forgeant ainsi mon expérience, en passant à la fois par la danse-théâtre, la danse conceptuelle, la danse minimaliste, la danse afro-contemporaine et la danse improvisation.
Ces dix dernières années, d'un lieu à l'autre j'ai alimenté mon voeux artistique de lier ma voix d'interprète et mon chant de chorégraphe. De la France à l'Afrique en passant par la Hollande, l'Italie et le Liban, mes expériences d'échanges artistiques et culturels nourissent mon esprit de collaboration et de transmission. 
Aujourd'hui, je pense mes projets artistiques autour du trinôme interprète, chorégraphe et transmetteur.
Je veux véhiculer ma ferveur pour l'art de danser, pour le corps, son intelligence et sa construction à travers une danse conscientisée.



DEMARCHE ARTISTIQUE

Spectacle vivant, interdisciplinarité et collaboration artistique :
En tant qu'artiste, j'ai décidé d'engager tout mon être dans la recherche d'une dialectique artistique entre 'Performing Arts', Art visuel et Chorégraphie. Leur côtoiement n'est pas toujours matérialisé dans la forme finale de mes travaux mais il est le vecteur intime de ma démarche artistique.
Je construis à partir de ce qui est là, présent à moi. J'observe puis j'agis. Que j'en sois l'initiatrice ou l'invitée, j'envisage le processus de collaboration comme un laboratoire. Le laboratoire tel le lieu d'équilibre entre mon être chercheur, marcheur, rêveur, réaliste et critique. J'y ouvre ma créativité, j'y partage mes valeurs humaines et artistiques, j'y confronte mes limites et les transforme.


Méthode et choix chorégraphiques : Une structure ouverte (Open Form Composition, cf M.O'Donnell).

Dans l'optique de partager mon travail, j'adopte la “transparence”(clarté), en lien avec la notion de “trace” et par extension l'idée de “notation” et de “communication”. Où commence, où fini le processus de création; sous quelle(s) forme(s)? Quel langage(s) dansé(s)? Au grès de quel(s) territoire(s)? Pour quels enjeux? J'invetis l'écriture de partition comme un acte de fondation, de transmission, de délégation et de fédération.
Une écriture permettant le jeu de l'instantané. Ce sont avant tout les paramètres spatiaux qui motivent mon écriture chorégraphique et mon approche du mouvement. Une approche composée d'un esprit à la fois ludique et rigoureux. D'où mon choix pour la danse improvisation et la composition instantanée comme facteurs principaux de mes pièces chorégraphiques.

Tout en offrant aux danseurs l'investigation d'un projet spécifique à ma démarche artistique, il m'est primordiale de travailler avec la personnalité de chacun, de l'inviter dans une chorégraphie ouverte et proposer des outils d'appropriation du propos artistique. La singularité de chacun devient un paramètre fondamental de la danse, mais aussi l'enjeux d'un groupe qui s'engage dans l'altérité.
Au cours d’un travail d' "Open Form Composition ", je propose aux danseurs d’orienter leurs attentions sur l’observation, l’écoute de soi (des autres) et l’initiative au mouvement authentique. L’immersion dans l’exploration de leur propre corps à cœur est le lieu d’où naîtra la danse. Là, où l’ enjeu d’interprétation, de décisions et de proposition s’affirme sur le vif de l’instant. Cet engagement dans le mouvement et la danse, demande une attention particulière au jeu d’investigation du ‘timing’ (de mouvement, d’action, de situation, de l’unité performative). J'aborde ce jeu, par l’utilisation de la respiration comme l'appuis source de toutes énergies, dynamiques, rythmes et formes. Le souffle et la respiration comme le lieu initial du mouvement.

Faire résonner l'acte poétique par le médium de la danse : reconnaître les multiples chemins de la créativité, sa valeur et son existence en chaque être

J'associe l'essence de tout travail créatif à la notion de 'pratique' : la pratique d'un état de présence holistique à soi même et aux autres. De cette présence naît l'acte poétique. Comment être présent à son processus créatif authentique, d'un instant à l'autre; comment le communiquer, le partager, l'affirmer ou l'adapter? Chaque être est doté d'une imagination propre, d'une poésie. La rencontre et l'échange à travers cette poésie se fait le vecteur de la danse.


Un détail de ma recherche est l’expérimentation de l'extrême lenteur et de l’immobilité suspendue suggérant un jeu compositionel d'un silence musical.
Dans l'entreprise de sa modulation et de sa transformation, le corps est tel un filtre résonnateur d'un espace/temps particulier. De cette malléabilité et de cette profondeur émerge l'acte poétique.


L'ART UNE CONVICTION  CITOYENNE

Dans un état d'esprit d'attention à l'autre.
Je crois en la bienveillance d'une société plus équilibrée où les êtres humains se connecteront d'abord avec leurs coeurs plutôt qu'avec un comportement de comparaison, de compétition et de consommation.
Ma position en tant qu'artiste s'exprime dans la jonction de l'Art Social et l'Art Contextuel.



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Léa Canu Ginoux - PRESENToINSTANT company- winter 2011


SUMMARY OF MY ARTISTIC INVESTIGATION & RESEARCH

I have two main explorations, through which I focus my work. Sometimes I approach each of them independently , sometimes I juxtapose them into one project research. To help defining their own explorative principles, I frame them with two specific questions :

1 / How to propose to an audience to consciously experience the process ‘FROM SPECTATOR-VIEWER TO SPECTATOR-FEELER’ ?

I am interested in researching and proposing a « entre-deux feeling » ; where a triangulation occurs between spectators, performance and/or installation (with life dance- sounds-design) and the moment of ‘space’*. I consider the way how we (as spectator) sense, receive, and perceive any ‘situation’* as being by ‘image’* and or ‘instant reaction'*. As an artist, what interests me is the ‘space’* emerging from the participating dialectic between the spectator and any created ‘situation’. This ‘space’ is a particular moment where we can sense the phenomenon of processing senses’ navigation. My wish is to propose to any spectator to consciously experience that phenomenon. Its density, spirituality and appeal.
My choreographical intention is to draw possibilities for spectators to auto- challenge their/our habit-unhabit of looking : rather primary feel instead of cortically see.

For revealing « entre-deux feeling » ( TUSSEN / IN BETWEEN / ENTRE DEUX ), I choose four key words which lead this exploration :
CONTRAST - TENSION – OVER LOAD - VOID

COMPOSING TOOLS & EXPLORATION's PROSPECTIVE :
    • emphacize/ stress/ stimulize sensory of inner motion space
    • diminish conventional way of looking : experiment with fluctuation between an immersive auditive perception and a reduced visual perception by clair-obscure ( light design) play
    • intensify energetic physicality : I use breath as the initial source for creating motion and movements

SPECTATOR FEELER
In that aim, my attempt is to search strategies for intensifying movements'sounds perception. For this exploration, I particularily focus on composing with the deepest aspect of listening to movements; in a such way, that the performance/ installation might be, for each spectator a unique physical experiment through senses' navigation. There is an own hidden dramaturgy : in dialogue with self... in this « entre-deux feeling ».
* please, find some vocabulary specifications in attached document ' choreographic semiotic'


2/ How to develop a multidisciplinary score/partituur system ? WHAT ARE THE STRATEGIES FOR ESTABLISHING SCORE/ PARTITUUR, WHICH COULD HAVE COMMUN PARAMETORS TO ALL MY WORKS AND SPECIFIC PARAMETORS TO EACH OF THEM ?

For this second question guiding my work, I am experimenting scores/partituur elaboration through several layers. Those layers are related to the overall organization and needs for project's context and content.
LAYERS :

    • field of collaboration : communication and creative process with composer, graphic designer, visual artist, filmaker, dramaturge, singer, writer...
      encounter with collaborators :
      I fonction by feelings and intuition when I choosen collaborators. It's often by chance that I meet the artist person through his/her work. I sens a resonnance to a need of my own project/work. I always organize a meeting/encounter to expose the project. Then, the potential collaborator have a period of time to give me a clear answer if interested or not to investigate the project. Together, we establish a contract of engagement and espacially of direct and honest communication. I insist on the necessity that any question or disapproval or unclarity should be shared in order for us to keep the process on a dialogue as a commun track.
Depending on collaborator’s field, we evaluate what could be a guide lign process for alimenting the collaboration. When to come to observe rehearsals ? How much need of observation as input for own field independant research related to content ? When to meet separately from rehearsals time? What is the specific fonction to that collaborator field into the process? How is it contributing to the whole ?
Most important for me, is to keep dialoging and exchanging ideas, point of view and artistic value. Only through that confrontation, a commun language/agreement can emerge. In that intention, scores/ partituurs are an efficient and clear tool/support which I often refer to. The proposal is to investigate a general score in which each field finds its independancy ( underlayed by an own field score). How the different fields will interface/combine/ entangle is what will reveal the whole. In such collboration engagement, it is essential for me that my collaborator can continu investigate his/ her own artistic research through my initiative proposal. For each field we are creating its specific score based on structure improvisation ( or Open Form Composition). Their dialog will create the frame situation permitting to spectators/onlookers to experience the processing senses’ navigation.
Expample of score research with composer : develop inspiration from Iannis Xenakis' Polytope , communication by graphs as common score for collaborating through experiments

    • transmission : working method with the performers, dancers and/ or actors, musiciens, singers.
      research on Open Form Composition scores/partituurs
      example of score research : with the performers, I explore different ways of creating scores, mainly based on feed back written memory of a specific experiment linked to the project's content. I asked the dancers to write down their memory, sometimes focusing on the chronological aspect, others times more on the sensations/feelings/thought. From that written material, we established some scores that we use mainly for experimenting ways of building up energy, timming and climat within Open Form Composition.

    • Form's evolvement of the project through experiments, observations, intuitions attempts and choices.
      creative process and its dialectic form
      example of score systems: map, archive, give transparency, filter representation codes... performance/installation; event/performance; exhibit, installation; online blog; edit a book witnessing work in progress; a cd with sounds traces of making process' stages as remaining form …



SUMMARY PRESENTATION OF
emblematic pieces of my research & work


DEDICATED TO EVERY ONE THAT YOU RECOGNIZE - march 2009 -
solo – duartion 15 min – theatre format

For this experiment, I workt on transparency and vulnerability as quality and strengh signs. The creative process has consisted in taking daily notes on this thematic. Notes were based on dramaturgical ideas, on intentions and movements qualities, on actions/ tasks and situations. The daily notes was the main act of this research process. I decided to not have any practicle/ rehearsal practice. For one month, every day, I wrote down and set up a general score/ partituur with some specific tasks related to dramaturgical ideas based on thematic. The only practice I have done, was for the performing date. The challenge was : to strenghen the thematic's embodiement by not knowing what would be the 'out look' of the performance, to dive into instant composition and authentic exploration.

This unique piece, has been an affirmation regarding my research about scores/ partituur. The past three years, I have begun to deeply invetigate my search in scores' stakes. What are the different possibilities to elaborate scores which spontaneity tool will be the core filter?


SPECTRUM – April 2009 -
group piece with nine dancers – duration 20 min – human installation format

Spectrum is a piece whom choreographical composition is based on a system of fluctation between long auditive stimulis and a short/reduced visual perception. The essential mean I used is to play with clair-obscur ( light design) in composition with soundscape and spacialization.
The spectators were placed sitting down on perpendicular lines to one of theatre diagonal space. The back stage view was then an artchitectural angle. The play with clair-obscur, space modulation and composition, is built up in a such way that each spectator is pushed to make his/ her own focus and attention choices : either on movements'sound perception, either on a visual/lighted moment ( expectation or surprise), or on the spacialization surrender...
To engage spectators in sens' navigation and perceptions processus, is a feature of my work.

Choreography, soundscape and ligth design/ video painting by Léa Canu Ginoux



A  L I N E     B E T W E E N  M E D I T A T I O N        A N D        C H A O S
- November 2009 – duration 40 to 60 min

performance/installation in museum space – path way through « entre-deux/in between/

tussen» ereas : archive exhibit latency and waiting space performing/ loading sensory space voiding space

a performance/installation with life dance-music- light design
a path way where audience is invited to walk through, in, out and around

a choreographical intention : drawing possibilities for spectators to auto-challenge their/our habit-unhabit of looking (to primally feel rather than cortically see)
a space is emmerging from the participating dialectic between the spectator and any created situation. It is a particular moment making possible to experience the phenomenon of processing senses’ navigation.
a composition of overloading with several layers of contrast : long or short visibility, sonorous or silent perception of movement, simultaneity of opposite situations, plunge in darkness and keep the motion, chaotic and silent sounds


TEAM & COLLABORATORS
choreographer & light designer : Léa Canu Ginoux
composer : Xander Driessen
life painting & visual art : Stefan Schäfer
video painting : Léa Canu Ginoux
Artist invited : Pablo Volo ( Ex Voto company, street art/ theatre – technic Decroux)
Dancers/ performers :Cornélia Hanselmann, Dita Kennedy, Young Suk Lee and Mark Mészaros.


2 versions of a performance
since march 2010 work in progress -event/ performance in theatre space – 30 to 40 min

My artistic signature : load information (visual and auditive) by simultaneously give severals imputs which require a ‘feeler reaction’ rather than a mental analyze.

My proposal with “ 2 versions of a performance ” is to create an event/performance based on a constant dialogue with public members.

2 v e r s i o n s o f a p e r f o r m a n c e ” is a life reinterpretation, on going reworking process of “ dedicated to every one that you recognize” ( thematic was about vulnerability and power).

2 v e r s i o n s o f a p e r f o r m a n c e ” focuses on process making as a performance in itself. The initial idea is still related to : HOW to propose to an audience to consciously experience the process ' FROM SPECTATOR-VIEWER TO SPECTATOR-FEELER' ?It is underlaying by the research : In the act of losen up control, what are its limites and fonctions?

TEAM & COLLABORATORS
choreographer and game leader performer : Léa Canu Ginoux
dramaturge advisor : Fransien van der Putt
head technician and performer : Pablo Volo
guests artists : Frederico Bacciochi ( graphic designer & filmaker), Vania Ybarra ( dramaturge/ singer), Harmjan Roeles ( visual artist, picture camera soundscape) and an unknown colleague/ artist I could meet meanwhile (before a next performing date).
Audience member volunteers, they are picked up during the event/ performance its